יום שלישי, 1 בפברואר 2011

איזה קפה הוא הכי ישראלי?

הרבה אנשים יגיבו לשאלה זו באופן מיידי: קפה בוץ הוא הכי ישראלי. חייבים להודות שיש דברים בגו. הלא קפה הבוץ הוא המצאה ישראלית לכל דבר. שותים אותו רק בארץ (או ישראלים בחו''ל, כמו שראינו בפרסומת עם ה''הוט ווטר סמול גלאס'') ולמרות שהוא נחשב לנחות בעיני אניני הטעם, הוא עדיין בין משקאות הקפה הנצרכים ביותר בישראל. אבל בדיוק כמו שהפלאפל ספג מכה מרשתות המזון המהיר האמריקאיות שנכנסו לארץ, גם קפה הבוץ כבר לא תופס אותו מקום חשוב בתרבות והוא פינה מקום למשקאות קפה אחרים.
 
את מקומו של קפה הבוץ בתרבות הישראלית תופס אט אט האספרסו. אם בעבר הקפה השחור נתפס כמשקה הפועלים, הרי היום בכל קיוסק יכול אדם לקנות לעצמו מנת אספרסו קצר באותה הקלות. השתייה של אספרסו קצר-קצר ובלי סוכר היא סוג של ''עשיית שרירים'' של הישראלי המודרני, ''תראו אותי, אני שותה משהו מר ומרוכז ונהנה מכל רגע''. כיום, לא נדיר לראות שולחן של אנשי צווארון כחול אשר יושבים בבית-קפה ומולם סט של ספלוני אספרסו משומשים. כוסות הזכוכית, שנהוג היה לראותן מלאות בגרגירי-קפה על השולחן, יושבות כעת מבריקות על המדף בבר-הקפה, בציפייה לאותה הזמנה נדירה של קפה בוץ.
 
אחד המשקאות המובילים לתואר ה''קפה הישראלי'' הוא הקפה ה''הפוך''. אין עוד מקום בעולם שמגיש קפה הנושא את השם הזה (אני מעולם לא שמעתי את המושג ''אפ-סייד-דאון קופי''). אם ייכנס תייר לבית קפה ישראלי ויזמין קפוצ'ינו, המלצרית תביא לו, בשיא הטבעיות, ספל קפה ענקי, עם שוקולד בפנים ומלא בקצפת והתייר בסך הכל רצה את מה שאנו מכנים ''הפוך קטן''. אבל לא, אנו ישראלים ואנו יודעים מה נכון, קפה הפוך זה אספרסו עם הרבה חלב מוקצף. קפוצ'ינו בישראל לעומת זאת, הוא כל משקה שיעלה על רוחו של בעל הבית, כל עוד שהוא יוגש מעוטר בהר של קצפת.
 
עוד סוג של משקה קפה, שלדעתי מגדיר את הישראלי טוב מאוד הוא הטרנד החדש ביותר בארץ, קפה ברד. למרות שהוא קיים כבר כמה שנים טובות, רק בחמש השנים האחרונות אנו רואים בתי קפה שרוכשים מכונת ברד, משהו שבעבר היה נחלתם הבלעדית של הקיוסקים. מאוד מובן לי למה המשקה הזה, שנושא שמות מפוצצים כמו ''גרניטה'' או ''פרפוצ'ינו'', הצליח כל כך לספק את הצרכן הישראלי. בראש ובראשונה הוא קר ואם לא שמתם לב, חם פה. דבר שני, הוא מתוק, מאוד מתוק. בעולם המזון, ידוע שהקהל הישראלי הוא מאוהבי המתוק הגדולים ביותר. אפילו בגלידות שמייבאים לישראל יש יותר סוכר מאשר בארץ המקור. היתרון הגדול ביותר שיש לקפה ברד הוא הנגישות, גם לילדים בני 12 ששותים ''קפה''. ב''קפה'' הזה יש יותר סוכר, חלב, מים ועוד חומרים למיניהם מאשר קפה. תזכירו לי שוב למה קוראים לזה ''קפה''?
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה